Gru-2015

start of the hike

Mueller Hut to czerwona chatka otoczona groźnymi górami, z których co kilkanaście minut spadają lawiny. Miejsce to stanowi schronienie dla piechurów trafiających tam po przejściu wymagającego szlaku. Mówiłam wam już, że Nowa Zelandia zaskakuje na każdym kroku? Tym razem było podobnie.

steps

Trasa rozpoczyna się od schodów… Dokładnie 1800 schodów. Na szczyt idzie się prawie pionowo przez cztery godziny. Uwierzcie mi – można się nieźle zmachać. Głupie wzięłyśmy ze sobą ciężkie puszki z fasolą i pomidorami, pół kilograma makaronu, cebulę, przyprawy… Zamierzałyśmy ugotować sobie smaczną kolację po długim trekkingu. Powinnyśmy były zapakować dwie owsianki i zalać je gorącą wodą, a nie męczyć się z plecakami pełnymi zakupów. Po drodze mijałyśmy backpackerów, którzy wychodzili z całym ekwipunkiem. Jak się później okazało, na górę nieśli wino, dużo wina :D. Trochę im zazdrościłam, ale na pewno nie zamieniłabym się bagażem.

Schody skończyły się po ponad godzinie. Zasłużyłyśmy na krótką przerwę i rozgościłyśmy się na płaskim terenie obok małych alpejskich jeziorek (Sealy Tarns). Gdzie się nie obejrzałyśmy odnalazłyśmy coś pięknego. I właśnie tutaj doświadczyłyśmy olśnienia.

sealy tarns

– Pamiętasz nasze licealne czasy? – zapytała Magda. – Czy chociaż raz przeszło ci przez myśl, że będziemy RAZEM zwiedzać Australię, podróżować na końcu świata, zdobywać szczyty Nowej Zelandii?
– Nie, nigdy bym nie pomyślała– odrzekłam.

W liceum nie miałyśmy dużych marzeń. Zależało nam tylko na dostaniu się na studia, a reszta miała się sama ułożyć. Tym bardziej jesteśmy wdzięczne za to, że prawie 10 lat naszej znajomości możemy świętować w takim wspaniałym miejscu, jakim jest Nowa Zelandia.

hooker lake

Dalej było tylko trudniej, bo kolejne podejście składało się ze stromych skał posypanych na złość drobnymi kamieniami. A myślałyśmy, że najgorsze już za nami (hehe). Na tym odcinku moje nowe buty trekkingowe przydały się jak znalazł! Nie wiem jak ludzie tu wchodzą w adidasach. Podziwiam i nie zazdroszczę! Krajobraz pod nogami zmieniał się dosłownie co chwilę, to schody, to skały, to śnieg. Za nami było ciągle tak samo, ciągle tak samo pięknie.

walking up

To nie był zwykły szlak pokryty śniegiem, a prawie pionowa 50-metrowa ściana schowana pod śliskim puchem. Próbowałam iść po śladach, ale kilka razy noga obsunęła się ze śnieżnych schodków i spadłam na kolana. Było śmiesznie, chociaż wcale nie powinno mi być do śmiechu. Gdybym na dobre straciła równowagę, to zjazd po lodzie skończyłabym dopiero na dużych głazach kilkanaście metrów niżej.

glacier

Drepcząc po śnieżnym polu widziałyśmy horyzont. Wydawało się, że to już koniec naszej męki i co kilka minut rzucałyśmy: oby stała tam chatka, proszę, błagam, proszę, musi tam stać. Cóż to było za rozczarowanie… Czekało nas jeszcze dwadzieścia minut wędrówki na zmianę po kamieniach i śniegu. U góry wiało tak mocno, że parę razy zmiotło mnie z nóg. Po chwili usłyszałyśmy ogromny huk podobny do grzmotu – na naszych oczach spadła lawina, prosto na lodowiec Mueller. Powtórzyło się to jeszcze kilka razy.

Gdy zobaczyłam purpurową kropkę zaczęłam krzyczeć z radości.  Marzyłam tylko o ciepłej herbacie i twardym materacu. Niby szło się już po płaskim terenie, ale każdy krok strasznie się dłużył… Coś jak bieganie lub uciekanie przed kimś we śnie – zawsze za wolno, zawsze jakoś tak ociężale.

mueller hut 1

inside mueller hut

I dotarłyśmy! W schronisku przywitał nas gospodarz, który przypominał postać rodem z Hobbita. Mały, siwy człowieczek, o wielkich oczach i wielkim sercu. Dreptał w swoich pantofelkach po drewnianej chatce i sprawdzał czy każdy jest zadowolony. Tego dnia schronisko było wypełnione po brzegi. Dostałyśmy dwa ostatnie materace i wzięłyśmy się za gotowanie kolacji. Chatka zaopatrzona była w kilka starych, blaszanych garnków, elektryczną kuchenkę, zimną wodę i prostą toaletę (na polu). Wieczorem zamiast filmu oglądałyśmy to:

mt cook sunset

Jak to w schroniskach bywa, chodzi się spać z zachodem, a wstaje ze wschodem. Zamiast gorącej herbaty piłyśmy wrzątek – bo kto by pomyślał, że herbata się przyda! Po porannej toalecie na śniegu pożegnałyśmy się z panem Hobbitem i opuściłyśmy chatkę. Zejście trwało dwa razy krócej, było bardzo bolesne (zakwasy), a na dół dotarłyśmy strasznie wygłodzone (wina kanapek z masłem orzechowym, które jemy na śniadanie codziennie od 10 dni). Przed obiadem podjechałyśmy do Mt Cook Vistior Center, by poinformować obsługę, że bezpiecznie zeszłyśmy z góry. Dzień wcześniej musiałyśmy się tam zarejestrować i opowiedzieć o naszych planach. Gdyby nasze auto stało na parkingu do wieczora, wysłano by po nas ratowników. Dla własnego bezpieczeństwa lepiej spędzić kilka minut na papierkowej robocie i powiedzieć pracownikom centrum gdzie się wybieramy i na jak długo.

mueller hut 2

Miałyśmy spore szczęście, bo przez całe trzy dni pobytu w tej okolicy góra Cooka nie była przykryta chmurami. Znam osobę, która mieszkała w NZ kilka miesięcy, zdarzało jej się robić trekking w Mt Cook National Park, ale nigdy nie zobaczyła najwyższego szczytu Nowej Zelandii! Wszystko wina zachmurzenia. Właściwie przez całe dwa tygodnie miałyśmy fantastyczną pogodę, co w NZ jest niespotykane. Bywało, że jednego dnia doświadczyłyśmy wiosny, lata, jesieni i zimy, ale ostatecznie i tak wygrywało słońce.

on out way down

Droga do Mt Cook Village, z której rozpoczyna się górskie wędrówki jest równie zachwycająca! Prowadzi ona wzdłuż turkusowego jeziora Pukaki, a zza zakrętów co chwilę wyłania się masywna i groźna góra Cooka. Punkty widokowe rozsiane są co kilkanaście kilometrów.

road to mt cook village

Nowa Zelandia to raj dla fotografów, ludzi kochających naturę, piesze wędrówki i spokój. To kraj praktycznie nietknięty przez człowieka, w którym szanuje się to, co piękne. Trekking do Mueller Hut, to najlepsza rzecz, jaką do tej pory zrobiłam w NZ. Zawsze lepiej smakuje to, na co ciężko pracujemy :).

A jakie było wasze najlepsze górskie doświadczenie? Przespalibyście się w takiej chatce?

likes / 23 Komentarze
Poleć ten post:
Jeśli chcecie być na bieżąco z moim blogiem zapiszcie się do newslettera. Raz w miesiącu napiszę do was list.

• Planuję odwiedzić NZ w okolicach marca więc zapisuję to miejsce jako must see 🙂 Piękne widoki!

• Karolina Roszek

Czyli widziałaś prawdziwego Hobbita 😛 Super widoki. Tak próbuję sobie przypomnieć, jakie ja miałam marzenia w liceum, chyba też studia i tyle. A teraz? Końca nie widać 😉 Baw się pięknie!

• Przepięknie!! Warto było się pomęczyć dla takich widoków i poznania Hobbita 😉 Po długim, męczącym spacerze w górach też często dopadają mnie myśli typu „oby to już było za tym zakrętem”…. ale potem rozglądam sie wokół siebie, podziwiam widoki i robi się jakoś lepiej 🙂
    Powodzenia w dalszej podróży!

• Rewelacja! Nowa Zelandia to miejsce, które muszę odwiedzić! A po takich postach i zdjęciach tym bardziej 🙂 Chcę spać w chatce Hobbita i myć się na śniegu! Tymczasem pozdrawiam z prawie tak samo pięknych Alp!

• Górskie chaty i schroniska mają swój niepowtarzalny urok! Piękna Nowa Zelandia! Chyba sobie spoczywa na liście „must see” każdego, kto kocha podróże 🙂 U mnie najlepsze górskie doświadczenie to zdobycie Toubkala 🙂 i do dziś pamiętam klimat jaki panował w schronisku, wszyscy ludzie szykujący się do trekkingu jeszcze mocno nad ranem, a potem ciemność, wielkie kamienie i taki piękny widok na całą Północną Afrykę! <3 Baw się dobrze, pozdrawiam i czekam na więcej! 🙂 WIĘCEJ FOT POPROSZĘ!!! 😀

• Jak bajecznie! Popłakałam się z żalu że w tym momencie jestem we Wrocławiu a jutro na studia 🙁 Widoki najlepsze na świecie a góry to moja pasja. Zazdroszczę w jak najbardziej pozytywnym tego słowa znaczeniu!:)

• A ja się popłakałam z tęsknoty za domem i Krakowem. Wszędzie dobrze gdzie nas nie ma 😀

• A ja się popłakałam z tęsknoty za domem i Krakowem. Wszędzie dobrze gdzie nas nie ma :D.

• Agnieszka/Zależna w podróży

Przepięknie! Nie płacz za Krakowem, fajnie tu mamy, wigilie blogowe itp. Ale za to smog i widoków brak. A te zdjęcia każą kupować bilety od razu.

• Ewa

O rany, ależ krajobrazy! Przepięknie to wygląda i na pewno jest warte wysiłku chociaż nie wiem, czy dałabym radę z takim podejściem 🙂

• Jasne! Kojarzy mi się trochę z austriackimi Alpami, tylko oni mają większe schroniska górskie, często z restauracjami i wieloma pokojami. Zazdroszczę ci tej Nowej Zelandii niesamowicie! 🙂

• Barbara Świderska

Jak czytałam Twój artykuł, to w głowie miałam tylko jedno: Patagonia! To właśnie w Patagonii razem z mężem zrobiliśmy podobny trekking, z tą różnicą, że ekwipunek z jedzeniem mieliśmy na 5 dni. Było to dokładnie w Parku Torres del Paine. Stąd kiedy dojechaliśmy do Nowej Zelandii już nie pisaliśmy się na wymagające trekkingi. Ale słyszeliśmy, że okolice Mt.Cook są naprawdę warte odwiedzenia. My za to zrobiliśmy 6 dniowy trekking w Abel Tasman National Pak. Też było bajecznie tylko inaczej, zamiast śniegu mieliśmy złoty piaseczek, a zamiast schodzących lawin, lazurowy ocean:-) Pozdrawiam i życzę powodzenia na wojażach.

• Adventure trippers

Zdjecia sa nieziemskie….niestety w przyszlym roku tylko Australia a na Nowa Zelandie bedzie trzeba zaczekac … http://myguidetotheworld.com/2015/12/15/top-attractions-in-barcelona/

• Nina Nayeem

Cudnie!!!!! Nowa Zelandia to mojr marzenie jeszcze z dziecinstwa. Kiedys (jakies 20 lat temu :/ ) jako mala dziewczynka wymienialam sie pocztowkami z pewna Starsza Pania z NZ. Niesamowite miejsce. Kiedys tam polece!!!

• Do tej pory Nowa Zelandia mnie nie pociągała, wydawała mi się czymś tak odległym i nierealnym, że po prostu nie myślałam o niej jako o kierunku, w którym mogłabym się udać. Czytając jednak Twoje posty i oglądając te wszystkie zdjęcia, zaczynam się do niej przekonywać, dlatego dziękuję 🙂

• Nadia jeśli można spytać to jaki jest koszt noclegu w Mueller hut? Właśnie planujemy road trip po południowej wyspie i myślimy o tym miejscu 🙂

• 36 NZD 🙂 Polecam!

• haha, spoko byliśmy tam dwa miesiące temu, więc cenę już znamy ;p
        ale może komuś innemu się przyda 😉